Tjat

Ju mer du tjatar desto mindre chans att du får!

Jag hör ganska ofta vuxna säga så till barn. Jag har säkert också sagt det någon gång till barn som tjatar, det är himla effektivt. Alla barn slutar tjata då och den vuxnes öron slutar blöda. Men.. men.. säger barnet, tystnar och slokar. 

Vi behöver köpa in ny lera till ateljén. Det behövs även några nya stolar till småbarnens matsal och jag tycker att vi saknar en soffa i personalrummet. 

Ju mer du tjatar desto mindre chans att du får! sa inte min chef. Så säger inte heller kommunen när facket driver löne- och arbetsfrågor. Så säger inte läkaren när vi vill få fler prover tagna. Det lönar sig faktiskt att tjata. Det lönar sig att argumentera. Vi behöver få öva på att tjata och argumentera när vi är små, för att kunna ställa krav när vi blir stora. 

Förslag på svar när öronen håller på att ramla av efter intensivt tjatande om att få riva ut alla lakan för att bygga koja: 

”Varför borde jag säga ja?” 
”Jag vill säga nej, men försök förklara varför det är viktigt för dig” 
”Jag förstår, lakanen blir till en mysig koja. Jag förstår att du blir besviken men jag säger nej eftersom vi ska äta mellis. Men det var en rolig idé, kom ihåg den tills imorgon!”. 
”Tror ni att ni får? Varför/varför inte?” 
”Jag blir orolig att jag kommer få städa allt själv när ni gått hem. Hur ska ni lösa det?” 
And so on… 

Tjat är oraffinerad argumentation. Nyttja det!

Kommentera

