Mekanik

Vi har lite av en demokratisatsning på vår förskola. Efter att ha diskuterat och värderat oss utifrån BRUK såg vi att vi kan bli bättre på att involvera barnen och göra det inflytande de faktiskt redan har mer tydligt. På en samling gjorde jag det som många barngrupper och skolklasser involveras i, nämligen formulera de trivselregler, ordningsregler, förhållningssätt som ska gälla på avdelningen.
Så vad tycker ni, hur ska vi ha det på Stjärnan? Vad ska man göra och vad ska man inte göra?
Det första barnen kommer på är ”inte springa inomhus”.

Varför svarar de så? Jag har svårt att tro att de ser något större värde i den regeln. De älskar ju att springa! Helst springer de så fort att de sladdar i svängarna och hoppar över tultande ettåringar eller legobyggen. Det allra bästa är förstås om alla kompisarna också springer för då kan de även kasta sig runt halsen på varandra och dundra in i soffor, väggar och dockskåp skrikandes av skratt.

Egentligen vet vi ju svaret på varför de svarar så präktigt. De vill svara rätt. De vet uppenbarligen att vuxna tycker att det är en bra regel (barn som springer tenderar att låta mer än barn som går och vi gillar ju tysta barn).

Sluta svara så jävla RÄTT hela jävla tiden, sa jag inte. Istället sa jag ”varför är det viktigt för er att man inte springer inomhus?”.

”För att det ska man göra utomhus” sa robotklungan.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s