Råd nummer 2

Pedagogiskt råd nummer 1 var: Pick your fights

Pedagogiskt råd nummer 2 är: Det kan jag verkligen förstå. 

Så säger jag ofta. När barn är ledsna för att mamma eller pappa ska gå. När barn blivit osams och berättar varför de blev så arga. När barn berättar hur roligt det var på leklandet. Det kan jag verkligen förstå. För mig har det sättet att möta barns känslor varit revolutionerande. Jag säger inte ”Var inte ledsen, du vet ju att mamma kommer sen”, ”Inte behöver du bli arg bara för att han tog samma färg som du på målarbladet”, ”När jag var liten var vi ute och lekte” (jo, jag har hört den). 

 

 

Kommentera

