Med egna ord i förskolan

Apropå det tidigare inlägget om att uppmana elever att skriva ”med egna ord”. Jag har upptäckt fenomenet i förskolan också, där handlar det dock oftare om bilder. När jag sitter och ritar med mina barn på förskolan, sitter ett gäng ofta och försöker rita precis som jag. Det har irriterat mig lite, jag har tänkt att de är bättre om de använder sin fantastiska fantasi istället för att försöka rita mina tråkiga hus/hundar/höghus och båtar. Jag säger alltid nej när barnen ber mig rita något åt dem.

Men egentligen är det ju precis samma sak. Barnen ser hur man kan rita ett hus, härmar och lär sig en teknik. De får en teckning av mig, och försöker analysera hur jag gjort den. Det är ju toppen, egentligen?

Lady Dahmer var inne på samma spår i veckan:
http://www.alltforforaldrar.se/ladydahmer/2011/december/julgransmalning.html

Ett tillägg på temat:
http://www.elezea.com/2011/12/realistic-childrens-paintings/

3 reaktioner på ”Med egna ord i förskolan

  1. Jag hade en toppen LLU:are som var väldigt tydligt och nästan lite gammaldags kring det där, hon höll hårt på att eleverna (det var en etta) hade rätt att lära sig teckna. Det är ett språk, menade hon, och man måste träna och träna för att utveckla det. För många är det lätt att uttrycka sig i bild men för andra krävs medveten undervisning, för de har också rätt att lära sig, sa hon. Hon ritade inte åt barnen men gav ofta konkreta tips och frågade mycket om vilken teknik de använt och varför.

    Tankeväckande tyckte jag. Annars är det ju vanligt att barns bildskapande bara ses som helt fritt och spontant, ett slags tidsfördriv nästan.

Kommentera

