Med egna ord

Ett minne från en VFU i årskurs 3. Klassen skrev om riddare och läste i faktaböcker.
Eleven i fråga läste en bok och skrev av ordagrant i sin skrivbok. Jag sa ”Vet du vad, jag vill att du ska skriva det här med dina egna ord, så att det blir på ditt sätt”.
Gick förbi en stund senare och ser att hen inte skrivit mer än ett par ord. Jag satte mig intill och lyssnade hur hen resonerade med sig själv. Efter en stund förstod jag, hen hade tolkat mig som att han inte fick använda något av de orden som stod i boken. Det är svårt att skriva en text om riddare då…

Just den här eleven hade aspergers syndrom och då blev min instruktion alldeles för otydlig. Å andra sidan är det väl en ganska konstig, otroligt vanlig lärarklyscha, att be sina elever skriva med egna ord. Elever måste ju få använda nya ord för att lära sig dem, skriva av avancerade formuleringar för att förstå dem, även om texten i slutändan presenterar en brådmogen och pretentiös nioårig forskare.

3 reaktioner på ”Med egna ord

  1. Ping: ”Med egna ord” skrivuppdraget för eleverna | Anne-Marie Körling

Kommentera

