Säg nu förlåt!

Varför vill vi så gärna att barn ska säga förlåt till varandra eller till oss? Så gärna att vi drar det ur dem med hot och mutor. ”Säger du inte förlåt nu så får du inte vara här inne mer idag!”, ”Säg nu förlåt, så kan vi se på film sen”. För vad är ett förlåt värt, om jag tvingas säga det? Vad är det värt för den jag ber om förlåtelse, när det är framtvingat? Hur ser vår relation ut efter det här krystade ordet? Har jag ångrat mig? Har jag fått förlåtelse? Är vi kompisar automatiskt? MÅSTE man bli kompis igen, bara för att någon sagt förlåt? Får barn inte vara lite långsinta? Kan det vara så att alla konflikter inte måste sluta i ursäkter?

Jag hamnar också där, rätt ofta faktiskt.
– MEN EBBA!! NEEJ! DU FÅR INTE BITAS! NEJ! TITTA NU PÅ JOSEF, SER DU VAD LEDSEN HAN ÄR? DET GJORDE ONT PÅ JOSEF! VAD KAN MAN SÄGA NU?
Ebba funderar och tittar på sin arga Fröken Jo.
– Ajabaja!!

4 reaktioner på ”Säg nu förlåt!

  1. Klokt tänkt.
    Jag brukar väl inte tvinga någon att be om ursäkt, men visst händer det att man använder meningar och formuleringar som rätt uppenbart syftar till att framkalla någon sorts skuld och skam. Det är egentligen rätt sjukt. Ingen blir ju snällare av att tvingas skämmas, eller?

    • Och för skolbarn blir det ibland en ”har jag sagt förlåt är det överspelat-attityd”. Man fäller krokben för någon, upptäcker att fröken såg, ropar ”Förlåt!” och springer vidare. Inte så konstigt, när vi lärt dem det i förskolan…

  2. Jag var på en föreläsning för flera år sedan där föreläsaren pratade om att GÖRA förlåt istället för att s’ga förlåt. Det tyckte jag var en super bra ide. För att efter ett tag så får ordet förlåt ingen betydelse, det är något som man säger lite snabbt för att få leka vidare.

    • Det låter ju som ett klokt perspektiv! Även om man nog inte ska tvingas att ”göra förlåt” heller, om man fortfarande är arg. Barn kan också få vara lite långsinta, tycker jag.

Kommentera

