Att vara äkta

Jag tror på att ha ett ärligt, personligt språk med barn. Jag säger inte ”Du får inte vara i mitt knä, du är ivägen!”, utan försöker istället säga ”Jag vill ha min famn famn ifred en stund nu. Du kan få sitta hos mig sen men nu vill jag inte ha dig i knät”. Så pratar vi ju med andra människor, de som är lite längre och levt i fler år än barnen. Jag säger inte ”Nu ska du diska. Du kan inte alltid få göra precis som du vill” till Markus. Jag säger ”Jag skulle gärna vilja att du tog disken idag, för jag är så himla trött”. (Nåja, ibland säger jag ”Diska! Jag blir sinnessjuk! Vår lägenhet är en knarkarkvart!” men det brukar inte vara så konstruktivt).

Jag säger inte heller till min kollega som plockar undan efter mitt pysslande i personalrummet att hon är duktig. Jag säger ”Åh, tack för att du hjälper mig med det där. Jag uppskattar verkligen det!”.

Barn behöver inga gränser per se. Däremot behöver de få se att andra människor har gränser, vilket de märker när vi talar utifrån oss själva. På så sätt lär sig barn att även de har rätt att sätta gränser kring sin egen integritet, vi ger dem ett språk för det!

MEN. Det måste vara äkta, ärligt och autentiskt. Det får inte bli en metod, ett pedagogiskt knep och ett retoriskt trix. Om jag använder ”Jag vill/vill inte” måste det vara så på riktigt! Annars är det bättre att säga ”Vet du vad, på vår förskola har vi kommit överens om att vi alltid städar undan före lunch. Nu är det strax dags att äta, så nu ska vi städa”. Jag kan inte, om jag skulle tycka att det är en dålig regel, påstå att JAG tycker att det är viktigt med lunchstädning.

Jag skulle kunna skriva spaltmeter (eller snarare hyllmeter), men imorgon är det Halloweenfest i lekhallen och om inte jag försöker sova kommer jag se ut som ett alltför skrämmande spöke.

Kommentera

