Så säger man bara inte!

En kväll kom jag hem från en aktivitet och var SÅ irriterad. Jag sa både det ena och det andra om den som irriterat mig så fruktansvärt, till sambon. ”Jag förstår att du blir förbannad”, sa han. Det kändes bra att få vräka ur sig lite känslor innan vi gick och la oss.

Idag kom ett barn och sa både det ena och det andra om ett annat barn som irriterat honom så fruktansvärt, till mig. ”Sådär säger man inte om sina kompisar”, svarade jag. Det kändes troligen inte så bra för barnet att få uppleva att jag i första hand valde att korrigera ordvalet, istället för att ta hans känsla på allvar.

Enough said. Nästa gång, fröken jo, tänker du efter innan du svarar ditt präktiga standardiserade frökensvar.

2 reaktioner på ”Så säger man bara inte!

  1. Tja, fast jag tror nog att du kan ha haft rätt i ditt svar också, det beror ju på situationen. Man måste ju som kid också lära sig att inte bara kunna reagera hur explosivt som helst om man blir frustrerad. Så att säga att man ska lugna ner sitt ordval var nog bra sagt tror jag. Men som sagt, det beror ju på barnet och situationen. Fast det känner du ju säkert av bäst själv, hur du skulle ha svarat. Man lever och lär, inte helt lätt att vara lärare alla gånger.

    • Tja, fast jag tror nog att du kan ha haft rätt i ditt svar också, det beror ju på situationen. Man måste ju som kid också lära sig att inte bara kunna reagera hur explosivt som helst om man blir frustrerad. Så att säga att man ska lugna ner sitt ordval var nog bra sagt tror jag. Men som sagt, det beror ju på barnet och situationen. Fast det känner du ju säkert av bäst själv, hur du skulle ha svarat. Man lever och lär, inte helt lätt att vara lärare alla gånger.

      Hej! Tack för ditt svar. Det som stör mig mest är när jag slår på frökenrösten och svarar på rutin. Barnet hade gått undan, var noggrann med att ingen annan hörde och berättade om hur fruktansvärt arg han var på en kompis. Jag hade kunnat bemöta hans känsla i första hand, och möjligen efteråt ha kommenterat ordvalet. Det är kul att leva och lära, som tur är! :)

Kommentera

