Med hedern i behåll

Idag hade jag en seg och långdragen konflikt med ett barn. Vi blev verkligen sura på varandra, lågt blodsocker båda två. Jag är äldre, har större makt, kan fysiskt lyfta barnet, kan skvallra för mamma och pappa och kan utfärda sanktioner. Det är lätt att falla dit, det gör vi nog väldigt ofta. ”För att jag är vuxen” är ett argument som vi fått höra själva, och använder mot de som är barn idag.

Men tänk vad bra det blir, när man inte faller dit. När man inte nyttjar sin makt, fysik och auktoritet, utan istället lyssnar, bekräftar och förklarar hur vi tänkt. ”Jag hör att du är väldigt arg på mig för att jag tog ifrån dig saxen. Jag märker att du verkligen hade velat ha den. Nu hade jag bestämt att vi skulle gå ut och jag blev stressad när de andra barnen ropade. Nu vill jag att vi går ut, allihopa, men du kan väl påminna mig när vi kommer in om att du så gärna ville låna frökensaxen till ditt projekt.” Båda kan vi gå ut med hedern i behåll. Win win.

Eller be om ursäkt! Det som är så självklart vuxna emellan, men som vi ofta glömmer. ”Förlåt för att jag blev sådär arg när du bara ville låna saxen. Jag var egentligen inte arg på dig, utan för att jag hade spillt ut kaffe på mina viktiga papper. Det var himla dumt att låta så arg. Kan du förlåta mig? ”

Eller ge dig! Barn som argumenterar måste ju ibland få utdelning. ”Kan du inte klippa i kartong med barnsaxarna? Nä, det är klart. Ja men du, låna frökensaxen, jag hör ju att du behöver den. Säg bara till mig när du är klar, så lägger jag tillbaka den”.

Kanske självklarheter för er som läser, men så himla lätt att tappa bort i praktiken. Man kan inte vara en superpedagogisk fröken som säger allt rätt hela tiden – jag är det absolut inte. Men ambitionen, den har jag!

Kommentera

