Att du aldrig kan vara nöjd!

Ibland möter jag barn, såväl på jobbet som annars, som aldrig verkar bli nöjda. Vi kan ha bakat chokladbollar, matat kaninerna, gungat gungbräda, sett på film, målat med målarfärg, tagit fram klistermärken, lekt i caféet och läst samma bok minst sju gånger. Ändå kommer det, efter allt detta, ”Jag vill se en till film!” eller, ”Jag har tråkigt nu, kan vi gunga igen?”, eller ”Jag hatar förskolan! Jag vill mata kaninerna igen!!!!!”.

Det händer att det väcker martyren inom mig. ”Nu räcker det! Nu har jag faktiskt gjort det och det och det och det för dig, men du blir aldrig nöjd. Jag gör allt det här för dig och så ska du ändå ha mer”. Ni känner säkert igen det. Vad är det jag egentligen säger till barnet då? Jag säger att ett: din önskan irriterar mig, och två: jag har offrat för mig för dig. Barnet upplever således dels att dess önskan inte är intressant, samt att jag inte haft roligt med barnet, utan bara offrat mig.

Jag har precis kommit hem från Norrbotten, där vi haft några fina dagar. Efter den här fantastiska helgen känner jag bara att åh, jag skulle så gärna vilja ha några dagar till. Det betyder inte att jag är missnöjd med helgen, tvärtom! Den blev ju så bra att jag velat stanna med sambo, vovve och svärföräldrar några dagar till!

Vad kan man säga istället? Kanske:

”Jag vill läsa igen!”
”Jag förstår att du tyckte det var jättemysigt att läsa sådär länge i soffan, och det tyckte jag också, men nu vill jag att vi…” eller ”Ja, det här måste vi göra igen! Kan du inte lova att vi läser en stund imorgon igen, snälla?”.

I framtiden ska jag försöka hindra martyren och tänka att det var bra och roligt att jag lyckats ge barnet någon upplevelse som barnet inte vill ska ta slut. Det är väl ett bra betyg till en förskollärare, egentligen.

Kommentera

