Jesper Juul om beröm

  • Beröm inte för att kompensera ditt eget dåliga samvete

 

  • Beröm inte för att stötta ditt barns självkänsla

 

  • Beröm inte för att kompensera för tidigare kritik eller straff. Positivt upphäver inte negativt

 

  • Beröm inte som ett försök att utöva indirekt makt – dvs. för att få sakerna på ditt sätt eller för att forma ditt barn efter din bild.

 

  • Beröm aldrig som ett försök att trösta ett barn som inte känner sig tillräcklig

 

  • Beröm inte barn på samma sätt som man gör i dressyr av djur – dvs med överdriven mimik och tonfall

 

  • Beröm inte för att framhäva dig själv
[…]
Det är stor skillnad på vad som fungerar i nära personliga relationer och i sociala relationer. Om jag tex berömmer min fru genom att säga, ”Vad duktig du är på att stryka” så tillför det inte vår relation något väsentligt. Om jag däremot säger; ”Tack för att du strök mina kläder också. Det är en jätte hjälp för mig, som jag verkligen värdesätter” så är det något helt annat.
Kommentera

