Elevtext

Jag hade en riktigt strulig tjej i en klass en gång. En tuff, populär tjej som hade många intressen framför skolan, om man säger så. Jag hade gett dem en skrivuppgift och hade ärligt talat, ganska låga förväntningar på resultaten.

Men så läser jag hennes första mening, som jag lyder ”När morfar var 6 år förlorade han en arm. När jag var 6 år förlorade jag självförtroendet”.

Jag tycker att det är en magisk mening som visar på en begåvad tolvårig skribent. Jag frågar henne om jag får läsa upp det hon skrivit, men det vill hon inte. Jag skojar och säger att jag hoppas att hon blir sjuk, så jag kan läsa den i smyg. Puttar lite på henne och tror att skämtet går hem.

Nästa dag är hon faktiskt sjuk och har tidigt på morgonen lämnat ett meddelande på telefonsvararen. ”Fröken Jo får INTE INTE INTE läsa upp min text för klassen!”.

Det här har jag med mig. Man ska inte underskatta elever. Man ska inte inkräkta på elevers integritet genom att tjata om att få läsa deras texter för andra. Man ska inte skoja om att göra det i smyg.

Tack för att du lärde mig det, eleven.

2 reaktioner på ”Elevtext

Kommentera

