Att tvinga barn att duscha kollektivt

Det tycker jag är att kränka barn, det är ett övergrepp.

So what, om barnen inte vill duscha. Det gör väl inget om de är lite svettiga och duschar hemma istället?

11 reaktioner på ”Att tvinga barn att duscha kollektivt

  1. Min erfarenhet är att det, när det bara är ett fåtal som vägrar duscha, kan bli en källa till utanförskap. (Särskilt när det handlar om barn som närmar sig puberteten.)

    Jag säger inte att det är offrets fel om någon utsätts för kränkande behandling.

    Det jag menar är att det är en liten kostnad att bygga om till individuella bås med duschdraperier. Särskilt om man räknar in hur mycket bättre en del elever skulle trivas i skolan. De allra flesta verkar inte bry sig, men de som gör det har ett helvete…

    • Min erfarenhet är faktiskt att det är ganska många som bryr sig, inte minst när vuxna i efterhand berättar hur det var. Jag tror att om lärare avdramatiserar det här med duschen och säger ”ni som vill, ta en dusch”, minskar risken för utanförskapet.

      Bås borde vara en självklarhet och jag tror som du att det är en liten kostnad. Duscharna kan ju vara kvar, det behövs bara en ställning med draperier.

      Jag tror definitivt att fler skulle vara med på idrotten och att fler skulle trivas i skolan.

  2. när jag gick i 1.an så vägrade jag duscha, jag var jätterädd och vet du vad extrafröken sa till mig då? – USCH vad du är äcklig.

    det har satt spår!

  3. Ooo, detta är något som jag som mamma till en 11-årig förpubertal tjej hettar för. Varför lever i vi i gammelvärlden i fråga om detta? Hur mycket mobbing har inte i alla dagar ägt rum i skolduschen? Hur många barn har huttrande och skamset smygit in i den kala, kallt upplysta duschen med en känsla av att totalt lämna ut sig? Hemskt!

    Min dotter kommer hem de dagar de har idrott och jag märker att hon inte duschat. Hon har bara blaskat av sig. ”Alla gör så” säger hon. Inte vill barnen visa sina knoppande bröst eller andra tecken på att kroppen är under utveckling. Hur svårt ska det vara att bygga små duschkabiner/bås med ett duschdraperi för? Måste de ha strålkastare på sig? Det ska väl inte vara ångestladdat att gå och duscha i skolan heller?

    Det är inte bara överviktiga barn som mår illa och riskerar att bli retade. Man kan känna sig för smal eller för lång eller för platt eller för formad eller..

    Det MÅSTE bli en ändring. Det borde lagstiftas om hur duschrummen ska se ut! Basta!

    • Och även de barn som aldrig blir retade eller kommenterade kan tycka att det är otroligt jobbigt att visa sig naken.
      VARFÖR tvingas de till det?

      Jag kan bara inte förstå det. Herregud, ungarna blir ju toksvettiga på rasterna – ingen tvingar dem att duscha för det!

  4. En tjej i min flickas klass vägrar duscha överhuvudtaget och de andra tycker att hon är äcklig som inte gör det. De har haft samtal om detta i klassen och flickan skulle få duscha tillsammans med idrottsläraren efter de andra. Det blir ju inte heller bra? Då blir det ju ett utanförskap ändå. Alla måste ju kunna känna sig bekväma med att tvätta av sig efter lektion, det behövs ju bara så lite för att ordna det.

    • Jag tror att lärarens signaler är jätteviktiga. Att ha som regel att man måste duscha, gör ju att eleverna anammar det och gör det till en norm. Jag kommer säga ”Ta en dusch, tvätta av er lite eller byt bara om om det känns som att det räcker.”

  5. När jag gick mellanstadiet så hade vi bås i duschrummet men inga draperier vilket gjorde att alla liksom höll kvar sina handdukar runt sig och backade in ändan in i duschen för att bli blöt. Sen bytte man snabbt handgrepp och gjorde desamma med framsidan. Jag har nog aldrig varit blyg i mitt liv men gjorde bara som alla andra gjorde. I högstadiet fanns inga bås alls så då var det duschning utan ceremonier.
    I en viss ålder är det nog bra med duschdraperier kombinerat med snack om respekt för kroppar etc. Hur gör man när man är på badhuset dock? Där finns ju inte ett enda bås eller draperi i sikte. Kan nämligen inte minnas att det alls var något problem ens i mellanstadiet bland dem jag gick med. Kanske skolmiljön som är problemet?

    • På vårt badhus fanns det bara bås med draperier. Hur som helst, jag tror också att det kan ha med skolmiljön att göra. På badhuset finns småbarn, ungdomar, vuxna, tanter… Inget utrymme till kommentarer. Draperier och vuxen i omklädningsrummet, kanske kan vara en bit på väg?

Kommentera

