Måste krypa till korset

När det var stökigt i klassen idag sa jag ”Er lärare har sagt att jag ska skriva upp namnen på de som inte sköter sig, för att hon ska ringa till deras föräldrar”.  Ett hot som fungerade mycket bra. Senare använde jag det som muta ”Jag suddar ditt namn om du slutar störa de andra och jobbar på”. Funkade ännu bättre.

Det här är dock inte det pedagogiska knep jag är mest stolt över, tvärtom, jag gillar inte alls att blanda in föräldrar som någon typ av bestraffning.

När vi satt och pratade sista kvarten, jag och eleverna, frågade en elev om hans namn var suddat från listan. Ja, det är det. Ärligt talat, jag hittade på det där med listan och föräldrasamtal, sa jag. Eleverna gapade. Jag är inte så stolt över det, fortsatte jag, men det fungerade ju ganska bra. Det blev mycket bättre stämning när vissa lugnade sig lite.

Elev: Det här är typ den smartaste lärare jag har träffat.

Jag är dock skeptisk. Härliga kids, var det i alla fall, som nog såg mig som ganska mänsklig när jag erkände.

3 reaktioner på ”Måste krypa till korset

Kommentera

