Stavas det såhär?

Hjalmar, 7 år, kommer fram till mig.

– Johanna. Stavas ultraljudstransformer såhär?
Han visar sina bokstäver för mig, och om han inte hade sagt vad det stod, hade jag aldrig sett det. Han hade kämpat länge med ordet och skrivit sina finaste bokstäver. Vad ska man svara?

– Ja, nästan! Vad bra att du inte gav upp när du skulle skriva det långa ordet, sa jag och Hjalmar var nöjd. Eller? Han frågade ju faktiskt om det var rätt stavat och det var det inte. Skulle jag ha visat hur det stavas?

2 reaktioner på ”Stavas det såhär?

  1. Åh vad jag tycker att du gjorde rätt. Det viktigaste måste ju vara att få erkännanden och du sa ju att det nästan var rätt. (Om han skulle fråga igen kan du ju fråga om han VILL veta hur det stavas exakt.) Han var nöjd och hur många gånger till kommer han att skriva ultraljudsnånting??

  2. Haha.. Nej, vad hade det gjort för nytta att förstöra hans glädje över att ha skrivit det svåra ordet ”nästan” rätt? Den dagen han behöver använda det ordet så kan han stava bra iallafall. För att FrökenJo uppmuntrade honom då han var 7 år. :)

Kommentera

