En tanke

Under en vecka vikarierade jag i en förskoleklass där det fanns en flicka som nyligen kommit från ett östeuropeiskt land och inte talade svenska mer än några få ord. Hon fick förtroende för mig, ville gå runt med mig och visa mig vad hon ritat, skrivit och pysslat med. Däremot ville hon inte prata med mig särskilt mycket. ”Jag tala inte svenska så bra” sa hon när jag frågade henne något.

Däremot pratade hon ganska mycket med de andra barnen. Jag funderade över vad det var som gjorde att hon så gärna pratade med dem och inte med vuxna. Hon var ju väldigt kontaktsökande och ville gärna vara hos och med sina lärare. Jag observerade henne lite extra under veckan som gick.

Näst sista dagen listade jag ut det. Vuxna bedömde hela tiden hur hon pratade, säkert i all välmening. När hon sa något sa vi ”Ja, precis så! Vad du kan! Säg det igen! Vad duktig du är!” för att vi blev så glada. När flickan pratade med andra barn kunde hon prata på, leken byggde ändå inte på att prata, utan att bygga, rita, jaga varandra eller cykla. De andra barnen lyssnade, men värderade inte. Möjligen sa de ”Du, det heter cykel, inte ykel”.

Sista dagen pratade jag med henne men visade på andra sätt att jag såg henne och intresserade mig för henne. Hon hade ju visat att hon var intresserad av mig, utan att prata. Nog kan jag också göra det. När hon sa något sa jag inte ”Vad bra! Precis så!” utan svarade på vad hon sa, bekräftade eller sa ”Jag förstår det, jag förstår dig”. Vilken skillnad.

Jag får en kick av sådana ”wake up calls” och jag får minst ett varje gång jag är på ett nytt jobb. Tänk, vilket yrke!

En reaktion på ”En tanke

  1. Hej Johanna,

    Vad kul att du har börjat blogga!

    Och ja – vi vuxna är så snabba på att värdera barn och ungas prestationer och glömmer att SE dem, ge respons på vad de SER och utmana dem att utvecklas. Ordet DUKTIG tar jag inte ens i min mun.

    Vänligen // Malin

Kommentera

